bryllups guide – trin for trin

bryllups fest trin for trin

Hjælp vi skal giftes ! – Ja det var sådan jeg havde det da min mand og jeg blev enige om at, vi da skal leve sammen resten af livet. Jeg har aldrig været særlig romantisk anlagt og havde ikke den fjerneste ide om hvad, hvor jeg skulle starte denne planlægning. Vi havde en dato og jeg fandt hurtigt ud af hvor meget planlægning det kræver. Bare det at finde en kirke var en udfordring. Jeg har brugt meget tid på at søge på nettet, og det jeg skulle bruge, var en fascists liste. så jeg kunne gå den igennem slavisk og hakke af når jeg havde ordnet det. Men det havde jeg rigtig svært ved at finde. Derfor har jeg lavet en facit liste her, som du kan gå igennem. bruge det du vil bruge og lade det andet være. Håber det hjælper på dig til din fest! Du kan også downloade listen i PDF, Printe den ud og hænge den på køleskabet.

1) Find en Dato

2) Find kirke og bestilt tid

  • Man kan ikke bare vælge hvilken som helst kirke Man skal have en tilknytning til kirken, så man kan ikke bare vælge fordi man synes den er flot

3) Lav en gæsteliste

4) Lav et budget

  • Det er forskelligt hvor meget man ønsker at bruge på sit bryllup og man kan bruge rigtig mange penge. derfor anbefaler jeg at man laver et realistisk budget hvor meget brylluppet må koste. Vi regnede med 1000 kr. pr. gæst hvilket er et billigt bryllup.
bryllups fest trin for trin
bryllups fest trin for trin

5) Beslut om I skal have et tema til brylluppet

6) Beslut hvilke farver i skal have til brylluppet

  • I vores tilfælde valgte vi – Hvid, sort & lyselilla

7) Bestil fotograf til billeder og evt. også video.

  • Det kan være dyrt, så vær lidt kritisk og søg se hvilke priser der kan tilbydes. du kan gå ind Fotografland.dk her kan du få nogle forskellige tilbud.

8) Book tid hos frisør og evt. stylist

  • Overvej om du har en familien, som er uddannet frisør, så er der penge at spare.

9) Book musik og underholdning. 

  • Det kan gøres ganske billigt eller dyrt, alt efter hvad man ønsker. Har du en forstærker to højtalere, AUX stik og Spotify og en smartphone så er du godt kørende. Her kan du koble din telefon til forstærkeren via AUX stikket og køre via Spotify – Så kan gæsterne også selv vælge hvad de vil høre, du kan også lave en playliste som bare kører. det er den billige løsning og for nogle den bedste. Du kan selvfølgelig også finde noget livemusik Her på 123festmusik.dk kan du finde lige jeres type musik som i ønsker.

10) Arranger Jeres kørsel til og fra kirken

  • Her på bookaclasic.dk er der masser inspiration og mulighed for at finde lige den bil i ønsker
bryllups fest trin for trin
bryllups fest trin for trin

11) Book serveringspersonale

  • Er der altid en venindes veninde eller to som rigtig gerne vil komme og servere og få en lille skilling for det.

12) Kig på brudekjoler.

13) Bestil mad og kok

  • Overvej om i vil lave maden selv, Men jeg klart anbefale at bestille maden udenfor, der er ikke meget at spare ved at lave den selv og det tager lang tid. mange tilbyder, mad med kok og tjenere til.

14) Find et feststed

  • Skal det være hjemme, et selskabslokale, eller på kroen ved siden af kirken, eller måske et slot?

15) Planlæg og book en evt. bryllupsrejse

  • Her kan du gå ind på primoturs.dk og finde din næste rejse

16) Overnatning til bryllupsnatten

17) Sørg for service, borde, stole mm.

  • Hvis det ikke er inkluderet det sted i holder det.

18) Søg inspiration til blomster og buket

19) Søg inspiration til invitationer

  • Find ud af hvad der er jeres stil og lav eller bestil indbydelserne, Hvis i vil lave dem selv har vi her en række tekster og nogle skabeloer til print som er til fri afbenyttelse. klik her hvis i vil kigge på dem. Du kan også tage og kopier teksten og sætte den i den indbydelse du nu ønsker at bestille. Du kan bestille indbydelser hos vistaprint til en rimelig penge så alle kan være med. Send indbydelserne ud en 3-4 mdr. før datoen. I kan også sende en “save the date” ud når i har fundet datoen.
bryllup fest trin for trin

6 mdr. før Så er vi ligesom igang

bryllups fest trin for trin

20) Bestil bryllupskage.

21) Bestil tøj, tilbehør og sko til dig og gommen evt. børn

22) Kig efter ringe.

  • I vores tilfælde bruger vi vores forlovelsesringe indgravere ny dato i, flytter ringen over på den anden hånd og jeg får en sten i. Nogle vælger at vil have helt nye vielses ringe – Vil du have lidt inspiration på ringe kan du kigge her

23) Book tid til prøveopsætning hos frisøren

24) Vælg en struktureret toastmaster og gave koordinator

  • Her valgte vi vores brudepige.

25) Find alle adresser til invitationerne

26) Lav/bestil invitationer

  • se punk 19 – Husk det er en god ide at lave ønskesedlen i indbydelsen.

27) Vælg forlover og brudepige

4 Mdr før

28) kontakt advokat

  • Ja så uromastisk det nu lyder, da vi alle bliver gift med den tanke det skal vare hele livet. Men overvej om i skal have særeje på den ene parts formue, eller hvis den anden har gæld som ægtefælden ikke skal være en del af. Her kan i sammen med en advokat få lavet en løsning som passer til jer.

29) Bestil dekorationer, buket, knaphulsblomster mm.

bryllups fest trin for trin
bryllupsfest trin for trin

30) I skal lave en agteskabsærklæring

  • Ja det var en af de ting jeg slet ikke havde tænkt på. Men som er en selvfølge. I skal gå ind på borger.dk og søge om at få lov til at blive gift dette er en god ide at gøre 3 mdr. før da der en udløbsdato på. Klik her og ansøg

31) Overvej om i skal have fælles efternavn og jeres børn?

  • Navneændring er en selvstændig ansøgning på borger.dk og en gratis ydelse, hvis i skal hedde til samme til efternavn, jeres børns navneændring er også gratis hvis i alle vil have samme efternavn. I skal søge så det bliver ændret på selve dagen. ellers er ydelsen ikke gratis. Husk at i har pas og måske kørekort hvor der skal bestilles nye efterfølgene. sygesikring sendes gratis. Klik her får at søge om navneændring

32) Send invitationer ud

33) Planlæg vielsen med præsten, kontakt ham igen.

34) brudevalsen

  • Jep det var en af de ting, jeg var mest nervøs for da ingen af os har rytme i kroppen. – Ring og bestil tid til en danseskole, som kan lære jer valsen hvis i vil det, kan i finde en youtube video og øve den derhjemme.

35) vielses ringe

I vores tilfælde bruger vi vores forlovelsesringe indgravere ny dato i, flytter ringen over på den anden hånd og jeg får en sten i. Nogle vælger at vil have helt nye vielses ringe – Vil du have lidt inspiration på ringe kan du kigge her

36) Bestil tid til kjoletilretning

37) begynd på bordplanen (Kan tage lang tid)

38) Bestem Jer for den endelige menu og bestil

39) Find location for Jeres bryllupsbillede efter kirken

40) lav bordkort

41) Lav og bestil evt. sanghæfter til kirken

42) Menukort, program for dagen mm

43) Køb drikkevarer, hvis de ikke skal købes på feststedet

bryllupsfest trin for trin
bryllupfest trin for trin

44) Lav endelig gæsteliste og bordplan

45) Få tilrettet brudekjolen

46) Gå dine brudesko til, husk skiftesko til dagen!

47) Oplys det endelige antal gæster til feststedet

48)Gennemgå vielsen med præsten

49) Hent vielsesringe hos guldsmeden

50) Veksl evt. penge til bryllupsrejsen

51) Send prøvelsesattest til kirkekontoret

52) Køb en gæstebog og skriveredskaber

53) Køb morgengaver til hinanden

54) Skriv talen færdig

55) Tjek op på aftalerne med frisør og makeup

56) Tjek op med alle, der har fået uddelegeret opgaver

57) Hæv penge til leverandørere der skal afregnes kontant

58) Sørg for at toastmaster tager imod musikerne, hvis de ankommer før jer

59) Hent kjolen og prøv tøjet en sidste gang

60) Forbered velkomsttale samt takketale til Jeres gæster

61) Gennemgå festen med feststedet og andre leverandører

62) Print og øv Jeres taler

63) Gennemgå dagen med toastmasteren

64) Find en person, der skriver alle gaver op på dagen

bryllups fest trin for trin
bryllupsfest trin for trin

65) Aflevere festprogram til festlokalet og personalet

66) Pak en taske med skiftetøj til dagen derpå

67) Pak praktiske ting: Hårlak, hårnåle, panodiler mm.

68) Dæk borde og placer bordkortene

69) Sørg for at blomsterpynten er klar til festlokalet og kirken

70) Tjek op på om kagen er klar

71)Hæng tøjet parat og pak hårpynt der skal med til frisøren